عنوان پروژه: مدرسه ابتدایی گروه 2 موسسه خیریه فرهنگی- آموزشی نور مبین
نام طراح: انسیه خمسه و آرش نصیری(تجربه بنیادین معماری)
محل پروژه: استان سمنان–شهر بسطام – جاده ابرسج – سایت مجموعه آموزشی نور مبین
مدرسه گروه دو آموزشی موسسه خیریه نور مبین
دفتر تجربه بنیادین معماری
کارفرما: موسسه خیریه فرهنگی-آموزشی نور مبین-آقای حسین فرزین نیا
طراح: انسیه خمسه,آرش نصیری
همکار طراحی: سمیرامیس قربانی, محمد حسین عظیمی,امیر نصیری,مهشید اقاخانی, سمیرا رضی پور,پریسا اله قلی
فاز 2: ناصر نقدی , منصور نقدی
سازه: پیمان خطیبی
تاسیسات الکتریکی: امیر آزمایش
تاسیسات مکانیکی: بهروز نوری
تاریخ طراحی: 90-1389
مساحت سرپوشیده: 2500 متر مربع
مساحت سرپوشیده: 2500 متر مربع
عکس: علی دقیق, بهروز خمسه , سروش ریاضی
مدرسه ابتدایی گروه 2 مؤسسه خیریه فرهنگی آموزشی نور مبین : رتبه اول جایزه معمار سال 1397 در گروه عمومی
وقتی به آموزش فکر می کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و مفهوم رسمی به یاد می آوریم . اکثر مردم بر این باورند که یادگیری واقعی تنها می تواند در کلاس های درس رسمی اتفاق افتد. برخی دیگر نیز فکر می کنند که یاد گیری در هر شکل و محیطی اتفاق می افتد . موسسه خیریه آموزشی نور مبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری را ساخته است که در آن داشتن آزادی عمل برای دانش آموزان مجموعه امری ضروری است. این موسسه بدون دریافت شهریه از دانش آموزان برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی در استاندارهای روز دنیا تلاش می کند .
زمین پروژه در سایتی به مساحت 28 هکتار در شهر بسطام از توابع شاهرود واقع شده است این سایت دارای طرح جامعی مشتمل بر کاربری های گوناگون در توسعه آتی در جهت شکل گیری مجتمع آموزشی نور مبین می باشد.
در طراحی این مدرسه با یک برنامه ایی مواجه شدیم که با مدارسی که تا به حال تجربه کرده و آموزش دیده بودیم کاملا متفاوت بود می توان گفت که در این مدارس همه آنچه که ما از سیستم آموزشی در مدارس خود تجربه داشتیم بود ولی با نگاهی دیگر.
این موضوع از طریق تکثیر برنامه در غالب احجام مستقل و معین منجر به تبدیل ساختمان آموزشی مدرسه به محله ای آموزشی شده است .این محله آموزشی همانند یک محله شهری شامل دید ومنظر های گوناکون .فضاهای سبز زمین های بازی و فضاهای مکث می باشد.دانش آموزان در این مجموعه سه کلاسه وارد سطحی از تعاملات مرتبط با حس تعلق و مالکیت به فضا و پدید آمدن احساسات و تعاملات همسایگی ,محله ای و در گیر شدن در روابط فضایی بینابینی در رابطه با آن چیزهایی که به انها درجات متفاوتی از تعلق خاطر دارند می گردند.
این محله آموزشی در همان حالیکه از طریق قرار گیری در سطوح مختلف دید و منظرهای متنوعی را به دانش آموزان عرضه می کند با تقسیم چشم انداز به سطوح مختلف .دانش آموزان با قرار گیری در هر یک از این سطوح با تنوع چشم انداز در محیط و اطراف خود مواجه می شوند و دید و منظر دراین محله آموزشی پدید آمده در سه تراز زمین های بازی ,محوطه و بام شکل می گیرد.
منبع : سایت دانشنامه هنر ایرانی